خدا نیازمند است !!!


زمانی که به دلایل خلقت فکر می کردم جز به اینکه خدا به بوجود آوردن من نیاز دارد .چیزی به ذهنم نمی رسید. این موضوع را بارها با دوستان وروحانیون مطرح کردم ولی نتیجه ایی جز اینکه من اشتباه می کنم نداشت.
 جالب بود که در کتاب دین زنگی نوشته بود که "نیاز ها سازنده هدف ها هستند" . وبارها با معلم در این مورد بحث کردم و او می گفت" قوانین ما" با " قوانین خدا " فرق دارد.
بگذریم امروز بعد از پنج شش سال گذشتن از این مسئله متن با عنوان "براهین ناسازگاری صفات الهی "(به انگلیسی: Incompatible-properties arguments) خواندم .
وباز هم به خود گفتم "تبارک الله از این فتنه ها که در سر توست."


این بخشی از این متن می باشد.


برای امتناع جمع کمال مطلق و خالقیت در یک موجود


1.اگر خدا وجود داشته باشد، او کمال مطلق است.

2.اگر خدا وجود داشته باشد، او خالق جهان است.

3.یک وجود کامل مطلق، هیچ نیاز،علاقه و خواسته ای ندارد.

4.هر وجودی که جهان را خلق کرده باشد، لزوما نیاز و خواسته ای داشته است.

5.بنابراین، یک موجود مطلقا کامل نمی توانسته جهان را خلق کرده باشد.

6.نتیجتا، وجود خدا ناممکن است.
 
 
 
 
ولی من هنوز هم شک دارم ؛ شما چطور؟

۲ نظر:

صادق صفا گفت...

دوست عزیز ما برای اینکه اثبات کنیم که خدا را کسی دیگه نیافریده باید بگیم که خدا خودش به خودش وجود عطا کرده و این هم یعنی کمال مطلق و طبیعیه که اگه موجودی از همه لحاظ کامل باشه دیگه نیازی به دیگران و اشیاء پیرامون خودش نداره
اما مهمترین بخش یا بهتر بگم مقدمه که باعث شده شما نتیجه غلط بگیرید مقدمه شماره ۴ هست توی این مقدمه نویسنده اومده بین دو تا چیز خلط کرده یا بهتر بگم قاطی کرده یعنی بین خواسته و نیاز
خواسته یه چیزه و نیاز چیزه دیگه
بعنوان مثال اینکه خدا جن و انس رو که جزو بزرگترین مخلوقات خدا محسوب میشن، خلق کرده تا از خدا سود ببرند و به کمالات بالا برسن، این خواسته خدا است ولی هیچ موقع این خواسته نقص، عیب و جدایی از کمال مطلق برای خدا محسوب نمیشه
ولی نیاز یه چیزه دیگه است مثل اینکه آدم به خورد و خوراک، خواب و پوشاک احتیاج داره
پس در نتیجه وجود خدا ممکن است

MMM944s گفت...

حرفی که در بخش اول زدین یعنی اینکه "خدا رو کسی نیافریده" اگه فکر کنیم این جهان از ازل بوده یعنی همین حرفی که برای خدا می زنیم .بگیم کسی نیافریده ! این مشکلش چه فرقی با اون می کنه؟!

برای مقدمه شماره 4 و نقدی که برش داشتین هم به نظر حکیمانه نیست که خدا یه چیز که وجود نداره ناقصی خلق کنه برای اینکه کامل بشه .
خوب از هموت اول کامل خلق میکرد.
و دوم اینکه اصلا چرا باید ناقص خلق کنه تا کامل بشه. مگه ببخشید خدا کرم داره.